Hvordan tjene penger på Instagram?
Du har sikkert lest eller hørt om hvor mye en kjendis eller en influencer tjener for å poste et bilde på Instagram
Kanskje du har tenkt på om du selv kunne tjene penger på sosiale medier, men ikke er helt sikker på hvordan du skal gå frem.
Hvis du har et publikum som engasjerer seg i dine innlegg, og du samtidig produserer innhold som stort sett kan relateres til en nisje, vil du ha muligheten til at sosiale medier kan bli en ekstrajobb for deg.
Hvor mye du kan tjene, kommer selvsagt an på hvor mange følgere du har og hvor engasjerte de er.
I Juni 2021 kom Mark Zuckerberg (CEO Facebook) ut at sa at “vårt mål er at Instagram skal bli den beste plattformen for innholdsskapere å tjene penger på”.
Det viser bare at å skape flere muligheter til hvordan tjene penger på Instagram, er prioritet nummer en for selskapet.
5 måter å tjene penger på Instagram
Det er i dag stort sett 5 måter du kan tjene penger på Instragram på:
- Jobbe som en influencer for å poste innhold som er sponset av brands
- Affiliate markedsføring der du selger andre sine produkter og du får en prosentandel av salgene dine
- Tjene penger på ditt innhold gjennom reklame og tips
- Bli en entreprenør å selge dine egne produkter til dine følgere
- Shout out poster på din konto
1. Hvordan spørre om samarbeid på Instagram?
En vanlig måte for å skape en inntekt på Instagram er å bli en samarbeidspartner med for eksempel et klesmerke, der du får tildelt produkter du skal reklamere for. For å finne slike avtaler kan du selv ta kontakt med selskapene hvis du mener du er en perfekt match for de.
En ting som er viktig å huske på, er å prøve å finne brands som passer inn med ditt innhold og dine følgere. Hvis for eksempel mesteparten av dine innlegg er basert rundt friluftsliv og natur, sier det seg selv at du kanskje passer best som ambassadør for Norrøna eller Bergans.
Har du en stor nok konto, kan du også oppleve at du blir kontaktet av merkevarer som vil at du promoterer deres produkt. Prøv her å vær selektiv å finn ut hva som passer best med ditt innhold, og som du tror dine følgere kan ha interesse av.
2. Affiliate Markedsføring
En annen måte du kan tjene penger på er å legge ved affiliate lenker i dine poster.
For å skaffe slike lenker blir du med i affiliate program, der du får betalt en viss kommisjon for hvert salg som ble gjort etter noen har fulgt din lenke.
En slik kommisjon er vanligvis mellom 10 – 20% av verdien av salget. Du kan finne forskjellige affiliate program ved å kontakte de firmaene som du ønsker å jobbe med, eller finne en affiliate megler.
En annen måte som også fungerer godt på Instagram / TikTok er discount koder som du kan poste i dine innlegg.
3. Reklame og tips
Vi kan forvente at det er på dette område Instagram kommer til å legge mest til rette for sine innholdsskaper fremover.
Ved å bruke modeller fra Youtube som reklame på ditt innhold å muligens betale abonnement løsninger for dine følgere.
Ved å bruke Instagram Reels og TikTok videoer kan du selge annonseplass for selskaper der du legger ut videoer med deres produkter.
4. Selge dine egne produkter
Instagram / TikTok kan være en perfekt plattform å selge sine egne produkter, så lenge din nisje gjør det mulig å selge noe.
Handler ditt innhold om for eksempel strikking, så skulle det være en enkel sak å selge det du lager til dine følgere.
Hvis du kun driver med fotografi, så kan det være en ide å selge egne filter eller presets for Adobe.
Det er egentlig bare fantasien som setter en stopper for hvilke produkter du kan selge. Finn frem entreprenøren i deg, å begynn å selge dine produkter i dag.
Det også på planen til Instagram å lage en nettbutikk for innholdsskapere, dette vil selvsagt gjøre det enda enklere å selge produkter fra din konto.
5. Shout Outs
Dette er kanskje en strategi du ikke hører så veldig mye om, men det er mange som tjener gode penger på selge shout outs for andre Instagram brukere på sin side.
Det vil nok være avhengig av hvor mange følgere du har hvor mye du kan ta i betaling for hver gjestepost.
Det kan være lettjente penger, men det viktig å huske på at det er dine følgere som får servert innholdet, så pass på at det stemmer overens med innhold du vanligvis poster.
Du kan også poste andre sitt innhold på TikTok.
Hvor mange følgere må man ha for å tjene penger på Instagram?
Hvis du lurer på hvor mange følgere du trenger på Instagram for å kunne tjene penger, så er svaret mest sannsynlig mindre enn du tror.
Det lange svaret på spørsmålet er at det ikke kun er antall følgere som avgjør hvor mye du kan tjene på din konto, men faktorer som:
- I hvilken nisje du lager innhold og hvor lett du kan lage innhold rundt et produkt
- Hvor engasjert dine følgere er (10 000 følgere som er fake bidrar ikke med noe)
- Hvilke kanaler du bruker for å tjene penger
Naturligvis så vil jo desto flere engasjerte følgere du har, være bedre.
De aller største brukerne på Instagram kan tjene tusenvis av kroner per post, men selv de med en liten konto med 1000 engasjerte følgere,
Hvordan bli sponset på Instagram?
Den enkleste måten å bli sponset på Instagram her å selv ta kontakt med selskaper som du mener passer perfekt til ditt innhold.
Lag deg selv en liste med aktuelle merkevarer du kunne tenkt deg å reklamere for, så sender du en outreach e-post der du skriver litt hvorfor du mener dere er en perfekt match.
Skriv gjerne litt om:
- Hvilket innhold du produserer
- Hvordan du kan promotere deres produkter
- Hvor mange følgere du har og om de er engasjerte
- Skriv litt om deg selv som person
Prøv å unngå å snakke om hvor mye du vil ha per post osv, kanskje det beste er å gjøre litt gratis reklame først for å teste om det fungerer, deretter så kan du kreve kompensasjon når du har resultater å vise til.
Hva er en Influencer?
Det fleste som tjene penger på sosiale medier i dag blir kalt for influencere, men hva er egentlig en influencer?
Det er ingen klare retningslinjer når det kommer til begrepet influencer, men det ligger litt i ordet at det er en person som har en påvirkningskraft hos en større gruppe mennesker.
Influencere har derfor blitt svært ettertraktet som markedsføringsverktøy.
Du kan se for deg en veldig populær konto på TikTok eller en streamer på Twitch, disse to kan begge være sterke influencere i sin nisje.
Kontoeieren kan tjene gode penger på å reklamere for sine følgere, mens streameren tjener gode penger på spillreklame for sine følgere.
Det har blitt vanlig å sette influencere i en kategori der de deles opp som:
- Nano Influencere: Har ofte under 1000 engasjerte følgere
- Mikro Influencere: Mellom 1000-100.000 engasjerte følgere
- Makro Influencere: Mellom 100.000 – 1.000.000 engasjerte følgere
- Mega Influencere: Over 1.000.000+ engasjerte følgere
En ting er hvertfall sikkert, så lenge sosiale media fortsetter å dominere store deler av vår tid, så vil det bare bli flere og flere influencere.
Det største selskapene bruker i dag millioner på å markedsføre sine produkter gjennom Influensere på Instagram, TikTok, Youtube og Twitch.