7 Tips til hvordan du skriver et Nyhetsbrev

Hva er et Nyhetsbrev?

Et nyhetsbrev er en fin måte å kommunisere direkte med dine følgere på, uten å være avhengig av en plattform som for eksempel Youtube eller Instagram. 

Du sender ut innhold gjennom ditt nyhetsbrev som du vet vil være interessant for dine abonnementer og noe som kan gi de en hvis form av verdi i deres liv.

Nyhetsbrevet kan også være en god måte å reklamere for dine produkter eller et produkt som du bruker som du vet kan være nyttig for dine lesere. Har du for eksempel skrevet en ny artikkel som du vet dine lesere vil finne spennende, kan du bruke nyhetsbrevet til å la de som følger deg få vite om artikkelen.

Det er også mulig å tjene penger på et populært nyhetsbrev.

Den beste grunnen til å bygge et nyhetsbrev er at alle e-postadressene du får på din liste, er personer som allerede er interessert i det du skriver/snakker om. 

Dette blir også din sikkerhet mot at det skulle skje noe med for eksempel din blogg eller Youtube kanal. Så hvis du ønsker å starte et nyhetsbrev som en ekstrajobb eller det passer perfekt for dine følgere, kom i gang i dag!

7 Tips til et vellykket Nyhetsbrev:

1. Lag en strategi

Legg en strategi hvordan du skal utforme dine nyhetsbrev. Dette er viktig slik at både du vet hvilket innhold du skal lage, men også slik at dine følgere vet hva ditt nyhetsbrev vil inneholde. Noen tips til strategier:

  • Fokus på å reklamere for dine produkter
  • Teaser til ditt innhold på Youtube eller blogg
  • Nyheter rundt din nisje
  • Personlig kontakt med dine følgere

2. Gi dine lesere verdi

Dette er kanskje de viktigste punktet på denne listen. Det å kunne gi dine lesere noe av verdi er det som gjør at de vil fortsette å følge deg og lese dine nyhetsbrev. Er du litt usikker på hva vi mener med å verdi, har vi listet opp noen eksempler under:

  • Tilbud på et produkt du vet mange av dine følgere vil ha bruk for
  • Gode tips / råd som vil gjøre livet til dine følgere litt enklere
  • God og relevant informasjon innenfor den nisjen du skriver om
  • Underholde dine følgere
  • Mye mer++

3. Innhold som engasjerer dine lesere

Et annet godt tips er å lage innhold i nyhetsbrevet som engasjerer dine lesere. Skriv for eksempel at du gjerne vil ha en tilbakemelding på et blogginnlegg eller en Youtube video. 

Lag små avstemninger der dine følgere kan bestemme hva du skal skrive / snakke om i neste innlegg. Vær kreativ rundt det å engasjere dine følgere, og du vil få mye bedre kontakt med dine abonnementer.

4. Fang oppmerksomheten med en god subjekt linje

Du trenger en måte å skille deg ut i innboksen til dine følgere, derfor er det å skrive en subjekt linje som fanger oppmerksomheten viktig. Det kan være noe så enkelt som “Dette MÅ du få med deg” eller “GRATIS”.

Har du skrevet en ny artikkel, kan du kjøre en teaser rundt dette i subjekt linjen. Vær kreativ og prøv deg frem til du finner noe som fungerer hos dine følgere, men prøv å unngå å gjenta deg selv hver uke.

5. Finn en fast rutine på hvor ofte du sender

Mange starter med å sende ut for eksempel et nyhetsbrev hver måned, mens noen sender 2 – 3 i uken. Dette kommer helt an på hvor stor tilgang du har på innhold, men også hvor ofte du klarer å gi verdi til dine lesere. 

Mitt tips er derfor å begynne forsiktig og heller øke dine utsendelser hvis du mener du har mulighet til dette.

6. Gjør det lett for leseren å avslutte abonnementet

Dette høres kanskje litt rart ut, men det å gjøre det så lett som mulig for leseren å avslutte abonnementet er viktig. Det er for å unngå at du får altfor mange klager og bli rapportert som spam. 

På lang sikt hvis dette fortsetter å være et problem, så vil det kunne gå utover hvor mange som klarer å motta dine nyhetsbrev og det kan faktisk være ulovlig.

7. Test hva som fungerer

Det siste punktet vi har på listen er å hele tiden teste og forbedre. Vi har satt opp en noen forslag til ting du bør teste ut for å stadig forbedre ditt nyhetsbrev:

  • Innhold (prøv forskjellig type innhold for å se hva som oppnår best open-rate blant dine følgere)
  • Subjekt linjer
  • Hvor ofte du sender ut nyhetsbrevet
  • Format (prøv forskjellige lengder på ditt nyhetsbrev, med og uten bilder, lenker osv)

Alle resultatene du får fra dine tester må selvsagt dokumenteres slik at du kan finne den riktige sammensetningen.